lørdag 3. oktober 2009

Kirkenes Tur










Leif Christian Stray, Bettina Borgen og Andrea Wannebo Gjerseth og jeg (Hans Martin Skagestad) har nå vært i Kirkenes fra mandag 28.9. til fredag 2.10. Det har vært en kjempe opplevelse hvor mange ungdommer har søkt til frelse. Vi ser bare at dette har vært Guds plan hele veien, og vi er så takknemlig for at Gud har brukt oss der.

Bakgrunnen for at vi reiste opp til Finnmark, var at Gud talte til meg om å reise til Kirkenes og fortelle ungdommene der om Jesus. Gud viste meg også at menighetslokalet der skulle bli fullt, og at vi måtte ta i bruk teateret, som tar 500 mennesker.

Som mange av dere vet bodde jeg i Kirkenes fra jeg var 10 til 17 år. Så hjerte mitt banker for ungdommene der, som virkelig er et ”unådd folkeslag”. Jeg reiste opp dit for at mennesker skal få oppleve Jesus, ikke som en kjedelig mann som levde for mange tusen år siden, men som en person som fortsatt er virkelig i dag. Jeg ville - med mitt liv - fortelle de der oppe at Jesus har gjort store forandringer med meg. Kristendommen er ikke en kjedelig og død religion, men en virkelighet. Jesus elsker alle slik de er, i ”sitt bilde” skapte Gud oss, og da elsker han oss slik vi er.

Finnmark er vel kanskje den delen av Norge hvor det er færrest kristne og få levende menigheter. Etter å ha snakket med ungdommer der opp, så opplever vi at de fleste vet lite om Gud eller Jesus, og nesten ingen har noen gang lest i en bibel. Derfor så er virkelig vårt eget fylke Finnmark, ett ”unådd folkeslag”.

Når mange andre opplever at ”Herren” kaller de til Argentina, Afrika osv., kjenner jeg at Gud sier til meg ; ”Ikke glem ditt eget land og folk”. Jeg har de siste årene reist mye rundt i landet vårt og fortalt mennesker om Jesus. Jeg ser virkelig at Gud har en plan med landet, og at Norges ungdommer kommer til å være en plogspiss i Europa. Det skjer mye spennende i mange byer og steder i Norge, der mange hundre, ja kanskje tusener, tar i mot Jesus. Dette er fantastisk! Det er utrolig flott å se ungdommene som Gud reiser opp i denne tiden, bønnebarn som får møte Jesus og kjenne at han kaller de ut til tjeneste.

I Betania Kristiansand har vi de siste 3 årene hatt en svært spennende tid, med stor vekst i menigheten. Jesus reiser opp ungdommer mellom 14-20 år, som kjenner at de har en tjeneste til å forkynne/vitne og lede i lovsang. Det gleder mitt hjerte og se at ungdommen i dag ikke vil sitte på sidelinjen, men vil bli brukt og satt i tjeneste. Da er det viktig at vi som er eldre og/eller ledere i menigheten, slipper de unge til. Kanskje de er uerfarne, impulsive og handler på ungdoms vis, og gjør ting som du og jeg ikke ville ha gjort. Men, uansett er det viktigste å handle slik som Gud vil, selv om det noen ganger strider mot fornuften og gammel tradisjon. Jeg ønsker å se ungdommer som i sin barnslige tro går når Gud taler til dem, selv om dette kan virke ulogisk, dumdristig osv. Vår reise til Finnmark opplever jeg som et eksempel på dette.

De fem dagene vi har hatt i Kirkenes har vært kjempe spennende. Menigheten i Kirkenes heter Smyrna og er en pinsemenighet. På det første møte var det bare de fra menigheten som kom. Jeg hadde et budskap til menigheten denne kvelden. På de to andre møtene, var det 120 ungdommer hver kveld. På disse møtene var det mange ungdommer som tok i mot Jesus.

Dette er et mirakel i Finnmark!!

Til vanlig i menigheten er de i snitt 8 pensjonister på hvert møte. Det har ikke vært ungdommer på møtene de siste 5 år. Etter det som har skjedd denne siste uken, kjenner jeg at jeg ikke bare kan reise derifra uten og vite at noen følger opp det som har skjedd. Jeg reiser derfor opp igjen til Kirkenes først kommende mandag sammen med et team som leder lovsangen m.m. Jeg har tro for at Gud kommer til og gjøre nye mirakler i Kirkenes og Finnmark. Vi opplever at menneskene, og spesielt ungdommene er svært åpne for evangeliet.

Vi har tro for at Jesus vil gjøre store ting i Finnmark og Kirkenes.

Nå som vi skal reise opp til mandag med et team og fortsette de fantastiske tingene som har skjedd der, så ligger det også en økonomisk utfordring i dette. Flytbilletter til meg og temaet vil koster ca 20 000. Vi trenger videre penger til evangeliserings og oppfølgings materiale, mat m.m.

Menigheten har et biljardbord som trenger kuler. I tillegg ønsker vi å støtte ungdommene og menigheten med andre ting som man trenger til et ungdomsarbeid.

Samlet har vi behov for ca. kr 50 000.

Vi håper jo at dette ungdomsarbeidet kan stå over lang tid og at ikke dette bare er noe som blir et ”blaff”. Da jeg har forpliktelser som ungdomspastor i Betania, kan jeg ikke stå i Kirkenes så mye lengre en ett par uker. Det arbeides med å få noen som kan være i menigheten over lengre tid.


Vær med å be for Kirkenes, og ungdommene der !

Gud velsigne deg




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar